Joeri terug op Almkreek. Wie is Joeri?

06-11-2019

Horeca op Almkreek: ‘mensen moeten zich op hun gemak voelen’
 
Klokslag twee uur sta ik op de stoep van het Golfpark. Mijn afspraak ziet mij aankomen en roept: ‘ik kom er zo aan. Nog even met deze dame de bestellingen doornemen’. Het is deze hectiek die de grondtoon is van de horeca. En dus ook bij de horeca op Almkreek.
 
Mijn nieuwsgierigheid brengt mij naar de Brasserie van Almkreek. Ik heb een gesprek met Joeri van Dijk. Wie is Joeri van Dijk? Wat maakt hem zo enthousiast en vrolijk in zijn rol in de horeca van Almkreek? Hoe werkt het eigenlijk in de horeca op het Golfpark?
 
‘Ik kom er zo aan. Vast een kopje koffie? Regel ik voor je’. En vervolgens komt Joeri mij een paar minuten later een kopje koffie brengen. ‘Ben nog even bezig. Kom zo. Druk, druk, druk’. En even later zit Joeri naast mij en begint ons gesprek over de horeca op Almkreek.  
 
Wie is Joeri van Dijk?
Joeri is 41 jaar, zit al zijn hele werkzame leven in de horeca: het Dorpshuis in zijn geboorteplaats, het hotelwezen, restaurants en nu weer terug bij Almkreek. Weer terug, want na vier jaar ergens anders in de horeca gewerkt te hebben, is Joeri weer terug op Almkreek. En dat met heel veel plezier. ‘Veel golfers kennen mij van vroeger. Hé, wat leuk dat je er weer bent, hoor ik. En dat doet mij goed’.
 
Joeri runt samen met een team van enthousiaste collega’s de horeca in de Brasserie op Almkreek. ‘Er is in de afgelopen vier jaar veel veranderd. De Brasserie heeft een facelift gekregen. De zalen zijn opgeknapt. We werken nu met een ander systeem, zodat we sneller kunnen uitserveren. Dit allemaal om de gasten die bij ons komen, het naar de zin te maken’
 
Horeca op een golfpark is echt iets anders
‘Ga maar na. Mensen hebben een paar uur in de baan gelopen. Zo tegen het einde van hun rondje denken ze al aan die ‘gele Peter’ of dat biertje met dat bitterballetje waar ze dan naar uitzien. Dus als die mensen dan de Brasserie binnen stappen, doen wij dan ook ons uiterste best om zo snel mogelijk te zorgen dat hun biertje of glaasje wijn bij hen op tafel staat. Snelheid en vriendelijkheid zijn dan vreselijk belangrijk. Verder heeft de ene golfer harstikke goed gespeeld. Maar een ander had zijn dag niet en komt dan heel anders de Brasserie binnen. Je moet dus mensen kunnen ‘lezen’ in de horeca en je gedrag aanpassen op wat je ‘leest’. Weet je nog, in de Brasserie moeten mensen zich op hun gemak voelen. En daar mijn steentje aan bijdragen, dat vind ik het leuke van mijn vak. Dingen die in de baan zijn misgelopen, kunnen wij in de Brasserie rechtbreien door een gezellige sfeer neer te zetten, te luisteren naar onze gasten en dienstverlenend te zijn. Misschien is het een roeping. Dat weet ik niet. Maar ik vind dat leuk en doe daar dan ook mijn best voor. En het allerleukste vind ik als mensen bij hun vertrek tegen me zeggen: het was gezellig; we hebben genoten; we hebben een leuke middag of avond bij jullie gehad’.
 
Horeca in de Brasserie op Almkreek is meer dan golf
‘Onze vaste gasten zijn natuurlijk de golfers die een wedstrijdje komen spelen, of met vrienden een rondje lopen en daarna gezellig wat komen drinken of eten. Maar Brasserie Almkreek is meer dan dat. De keuken is 7 dagen van de week tot acht uur ‘s avonds open. Dus ook als je niet komt golfen ben je bij ons altijd welkom voor een kopje koffie, een drankje, een lunch of diner. Tegenwoordig hebben we ook heel veel vergaderingen of zakelijke bijeenkomsten. Of vieren mensen hun bruiloft of familie uitje op ons park. Onze grote zaal is bijvoorbeeld regelmatig gereserveerd voor grote groepen tot een paar honderd man. En het leuke is dat het allemaal ‘laagdrempelig’ is. Dat elitaire waar golfen soms mee wordt getypeerd, kom je bij ons niet tegen. Ons motto is: Gewoon gezellig. En daar voel ik mij heel erg bij thuis’, teken ik op uit de mond van Joeri.
 
Zo, nu eerst even een pilsje drinken op Almkreek. Joeri heeft er vast al eentje voor me getapt!

Ad Gravendeel
 
Joeri terug op Almkreek. Wie is Joeri?

« Terug